- Jeg søkte på mange jobber og la listen forholdsvis lavt i forhold til min
kompetanse, men jeg fikk ingen svar - det virker som om folk tror at det å være
født i 1944 er ensbetydende med å bruke høreapparat og stokk.
Jeg ble etterhvert frustrert over at jeg ikke kom på ett eneste intervju,
og det fikk meg til å tenke meg om, sier Castberg.
Første januar for snart to år siden opprettet han derfor enkeltmanns-
foretaket ppa - Praktisk Personlig Assistanse,
som tilbyr alt fra malerjobber til servering,
kjøring og innkjøp av bursdagsgaver - hvis kunden ønsker det.
- Jeg pleier å si at ingen oppdrag er for små. Hvis noen ønsker at jeg skal komme og henge
opp et bilde, så gjør jeg det. Det hender imidlertid at jeg sier til kundene at jeg ikke kan
påta meg et oppdrag, men det er kun i tilfeller hvor jeg vet at jeg ikke kan utføre dem til
punkt og prikke. For har jeg først sagt at jeg skal gjøre det, så gjør jeg det, sier han og
legger til: - Til avtalt tid!
- Hva er det rareste oppdraget du har hatt?
- Det tror jeg må være det første jeg oppdraget jeg fikk. Da var det en
dame som ringte og spurte om jeg kunne passe et drivhus fullt av orkideer i tre uker.
Hun sa at hun pleide å vanne dem hver tirsdag, omtrent klokken elleve.
Det gjorde jeg, og det viste seg å gå riktig så bra, sier han.
- For ikke lenge siden hadde jeg for øvrig et veldig hyggelig oppdrag. Det var et
ektepar som ikke kunne kjøre bil, og så spurte de meg om jeg kunne kjøre
dem opp til hytten deres på fjellet og så hente dem noen dager senere, sier han.
Ellers forteller Castberg at de fleste oppdragene er relatert til hus og hjem, både
innen- og utendørs.
- Hvem er kundene dine?
- De kan deles inn i tre kategorier. Den ene er yngre mennesker med brukbar økonomi,
men som har knapphet på tid. De ønsker gjerne hjelp til stell av hus og hage,
kanskje montere noe en mindre fingernem ektemann har anskaffet.
Den andre gruppen er personer i moden alder som har flere eiendommer som de ønsker
å beholde, men som de trenger hjelp til å holde i stand.
Da utfører jeg en slags mini-vaktmester tjeneste for dem. Med egen båt til
disposisjon kan jeg også bistå folk som har fritidseiendommer på
øyene i Asker og Bærum.
- Den tredje kundegruppen er eldre mennesker som ønsker at jeg skal kjøre
dem til legen, frisøren etc. Mens de er der, handler jeg ofte matvarer for dem.
Denne gruppen skal jo ha et tilbud fra det offentlige, men ofte er dette ikke særlig
tilfredsstillende. Ved å bruke meg får de hjelp når de vil - og trenger det,
og det er akkurat hva de setter de pris på, sier han.
Castberg forteller at noe av filosofien bak ppa er orden og punktlighet, og at det er noe
han har fått fra egenerfaring blant annet med håndverkere: - I løpet av
mitt liv har jeg ofte opplevd å måtte vente på håndverkere som har
sagt at de skulle komme da og da, men så har de ikke dukket opp før mye senere -
og i noen tilfeller gjorde de det aldri. Dessverre synes dette mer å være mer
regel enn unntak, og det må jeg for en hver pris unngå.
Castberg sier videre at han ønsker at kundene skal kunne ha såpass tillit til
ham at de føler at de kan gi ham nøkkelen til huset sitt, og det virker som
om han har lykkes: - En kunde utstyrte meg med visa-kortet sitt og den tilhørende
koden og sendte meg til IKEA for å handle, forteller han.
Castberg tar 250 kroner per time - pluss moms. Hvis man ønsker tjenester fra ham
som enten har varighet på en hel dag, utføres om kvelden eller i helgene,
opererer han med forhåndspriser. For oppdrag av lengre varighet, kan fast pris avtales
i de fleste tilfeller.
I juli passerte Castberg årsoverskuddet fra i fjor. Starten på høsten har
også sett bra ut.
- Jeg har ikke noe mål om å bli rik, men jeg håper å kunne
gjøre dette til et fullverdig levebrød på sikt, sier han.
- Det tar tid å bygge opp et kundegrunnlag som man kan leve av. De fleste kundene mine
har jeg fått gjennom 'word of mouth', og jeg er helt avhengig av å gjøre
arbeid med god kvalitet for å opprettholde kundekretsen og skaffe meg nye kunder.
- Hvis noen først er misfornøyde, så sprer det seg raskt. Heldigvis
forteller folk også andre om det når det er noe de er fornøyd med,
og det er jeg avhengig av. Mange vet veldig godt hva de vil ha, og de er ikke redde for å
si fra hvis noe ikke er slik de ønsket. Gitt at det blir en suksess, er jeg usikker
på om jeg vil ansette noen flere - for tryner de, så tryner jeg også.
Domestic Service, som dette kalles på engelsk, er vanlig i mange andre land,
forteller Castberg - særlig i England og i Tyskland.
- Per i dag er det få som tilbyr tjenesten i Norge. Jeg vet om et par andre som driver
innen dette området, men så vidt jeg vet er det ingen av dem som tilbyr et så
bredt spekter av tjenester som det jeg gjør, sier han.