Eks-skipsmegler startet som alt-mulig-mann:

- I dag maler jeg, i morgen skal jeg sette sammen et elektronisk bord fra IKEA og på fredag skal jeg male igjen. Men kanskje vi kan møtes på mandag, spør Tycho Castberg, når vi tar kontakt med ham per telefon.

For drøye to år siden mistet Castberg jobben som skipsmegler - som han hadde hatt i 26 år - på grunn av nedskjæringer i det firmaet han jobbet i.



- Jeg søkte på mange jobber og la listen forholdsvis lavt i forhold til min kompetanse, men jeg fikk ingen svar - det virker som om folk tror at det å være født i 1944 er ensbetydende med å bruke høreapparat og stokk. Jeg ble etterhvert frustrert over at jeg ikke kom på ett eneste intervju, og det fikk meg til å tenke meg om, sier Castberg.

Første januar for snart to år siden opprettet han derfor enkeltmanns- foretaket ppa - Praktisk Personlig Assistanse,
som tilbyr alt fra malerjobber til servering, kjøring og innkjøp av bursdagsgaver - hvis kunden ønsker det.

- Jeg pleier å si at ingen oppdrag er for små. Hvis noen ønsker at jeg skal komme og henge opp et bilde, så gjør jeg det. Det hender imidlertid at jeg sier til kundene at jeg ikke kan påta meg et oppdrag, men det er kun i tilfeller hvor jeg vet at jeg ikke kan utføre dem til punkt og prikke. For har jeg først sagt at jeg skal gjøre det, så gjør jeg det, sier han og legger til: - Til avtalt tid!

- Hva er det rareste oppdraget du har hatt?

- Det tror jeg må være det første jeg oppdraget jeg fikk. Da var det en dame som ringte og spurte om jeg kunne passe et drivhus fullt av orkideer i tre uker. Hun sa at hun pleide å vanne dem hver tirsdag, omtrent klokken elleve. Det gjorde jeg, og det viste seg å gå riktig så bra, sier han.

- For ikke lenge siden hadde jeg for øvrig et veldig hyggelig oppdrag. Det var et ektepar som ikke kunne kjøre bil, og så spurte de meg om jeg kunne kjøre dem opp til hytten deres på fjellet og så hente dem noen dager senere, sier han.

Ellers forteller Castberg at de fleste oppdragene er relatert til hus og hjem, både innen- og utendørs.

- Hvem er kundene dine?

- De kan deles inn i tre kategorier. Den ene er yngre mennesker med brukbar økonomi, men som har knapphet på tid. De ønsker gjerne hjelp til stell av hus og hage, kanskje montere noe en mindre fingernem ektemann har anskaffet. Den andre gruppen er personer i moden alder som har flere eiendommer som de ønsker å beholde, men som de trenger hjelp til å holde i stand. Da utfører jeg en slags mini-vaktmester tjeneste for dem. Med egen båt til disposisjon kan jeg også bistå folk som har fritidseiendommer på øyene i Asker og Bærum.

- Den tredje kundegruppen er eldre mennesker som ønsker at jeg skal kjøre dem til legen, frisøren etc. Mens de er der, handler jeg ofte matvarer for dem. Denne gruppen skal jo ha et tilbud fra det offentlige, men ofte er dette ikke særlig tilfredsstillende. Ved å bruke meg får de hjelp når de vil - og trenger det, og det er akkurat hva de setter de pris på, sier han.

Castberg forteller at noe av filosofien bak ppa er orden og punktlighet, og at det er noe han har fått fra egenerfaring blant annet med håndverkere: - I løpet av mitt liv har jeg ofte opplevd å måtte vente på håndverkere som har sagt at de skulle komme da og da, men så har de ikke dukket opp før mye senere - og i noen tilfeller gjorde de det aldri. Dessverre synes dette mer å være mer regel enn unntak, og det må jeg for en hver pris unngå.

Castberg sier videre at han ønsker at kundene skal kunne ha såpass tillit til ham at de føler at de kan gi ham nøkkelen til huset sitt, og det virker som om han har lykkes: - En kunde utstyrte meg med visa-kortet sitt og den tilhørende koden og sendte meg til IKEA for å handle, forteller han.

Castberg tar 250 kroner per time - pluss moms. Hvis man ønsker tjenester fra ham som enten har varighet på en hel dag, utføres om kvelden eller i helgene, opererer han med forhåndspriser. For oppdrag av lengre varighet, kan fast pris avtales i de fleste tilfeller.

I juli passerte Castberg årsoverskuddet fra i fjor. Starten på høsten har også sett bra ut.

- Jeg har ikke noe mål om å bli rik, men jeg håper å kunne gjøre dette til et fullverdig levebrød på sikt, sier han.

- Det tar tid å bygge opp et kundegrunnlag som man kan leve av. De fleste kundene mine har jeg fått gjennom 'word of mouth', og jeg er helt avhengig av å gjøre arbeid med god kvalitet for å opprettholde kundekretsen og skaffe meg nye kunder.

- Hvis noen først er misfornøyde, så sprer det seg raskt. Heldigvis forteller folk også andre om det når det er noe de er fornøyd med, og det er jeg avhengig av. Mange vet veldig godt hva de vil ha, og de er ikke redde for å si fra hvis noe ikke er slik de ønsket. Gitt at det blir en suksess, er jeg usikker på om jeg vil ansette noen flere - for tryner de, så tryner jeg også.

Domestic Service, som dette kalles på engelsk, er vanlig i mange andre land, forteller Castberg - særlig i England og i Tyskland.

- Per i dag er det få som tilbyr tjenesten i Norge. Jeg vet om et par andre som driver innen dette området, men så vidt jeg vet er det ingen av dem som tilbyr et så bredt spekter av tjenester som det jeg gjør, sier han.